Pages

Followers

Thursday 30 April 2015

aku ada Bunion...huhuuu

lama jugak aku cari kenapa dan mengapa tepi ibu jari ku sakit
membulat dan mengeras
kadangkala die akan ngilu kesakitan
aku cume sapu dgn minyak panas dan urutan manja sedikit
lepas tu aku pakai kasut/selipar yang menutupi sepenuhya jaeri jemariku itu
lega memang lega
tapi aku nak cari punca dan ape nama penyakit nya

sekali tu aku dok  menggoogle..dan ini lah hasilnya
the Bunion

errmm.....belek belek lagi....rasa takut dan ngeri telah menguasai diri

aku masih tahap mild

walau mild..tapi ngilu nya kerap terasa wehh
nak senang hilang..kena oprate..ohw..tidak !!!
baik aku amalkan cara urutan dan balutan
semoga menjadi...aamiin

punca nya lebih kurang mcm ni lah... (ihsan google)

"Bunion adalah bentuk deformitas (pergeseran fragmen pada fraktur) di kaki yang paling umum. Secara awam, bunion membuat tulang dari ibu jari kaki mengalami benjolan sehingga membuat penderita kesakitan dan sulit memakai sepatu."

"Banyak penderita bunion yang memilih untuk memakai sepatu ekstra lebar atau sandal terbuka. 
Salah satu teknik mengobati bunion sederhana adalah Distal Osteotomy. Operasi pembedahan tersebut dilakukan dengan cara memotong tulang untuk memperbaiki deformitas. Masa pemulihannya berkisar antara 6-8 minggu."


lebih kurang lah ye..info yang aku dpt ni
sekurang nya..harap boleh lah membantu
mahal benda ni..

benjolan di sebelah kanan kaki ku itu...itulah mild bunion

semoga aku diperkuatkan untuk mengubati diri sendiri
aamiin



No comments:

Post a Comment